تماس با اشیای زیبا ما را زیباتر میکند.» معمار جوزف هافمن، که Wiener Werkstätte را در سال 1903 با کولومان موزر و سرمایهدار فریتز وارندورفر تأسیس کرد، میگوید.
این تأثیری است که نور منتشر شده توسط این لوستر فانتزی مدرن باید بر صاحب خوش شانس آن داشته باشد. انتهای طنابهای زیبا و کشیده با گویهای سفید کوچک، چراغهایی با مخروطهای فلزی که توسط سه سوراخ سوراخ شدهاند، سایههای شیشهای مخروطی و پنج پاستیل شیشهای قرمز را در بر میگیرد.
آثار هنری و صنایع دستی نیز یافت شد. آن را از بین برده و فراموش کرده بودند، اما خوشبختانه در جعبه های محافظ بسته بندی شده بود. این وسیله با تمام قطعات اصلی آن، به ویژه مهره ها، کاملا سالم است.
قطعه ای مانند این در بازار فرانسه کمیاب است. متخصص آملی مارسیلاک “کیفیت چکش کاری پوشش صفحه برنجی و کمال شیشه کاری” را ستود.
به اتفاق آرا به موزر نسبت داده می شود که این لوستر چوبی فانتزی را در طرحی به تاریخ 1905 که به کارخانه اتریشی Bakalowits & Söhne فرستاده شد که کل قطعه را از آهن تا شیشه ساخته بود.
این یک انحراف از ایده صنایع دستی بود که توسط Wiener Werkstätte ترویج شد، اما برای تولید انبوه ضروری بود.
کولومان موزر و کل اثر هنری
Wiener Werkstätte که پس از جدایی وین شکل گرفت، یک جامعه تعاونی از صنعتگران بود که در جهت یک هدف آموزشی کار می کردند.
آنها با بالا بردن استانداردهای زیبایی شناسی اقلام معمولی به دنبال این بودند که زیبایی را به زندگی همه وارد کنند. موزر رویای خود را برای قرار دادن هنر در دسترس همگان از طریق آثار معتبر و نوآورانه در هر زمینه، از کتاب گرفته تا جواهرات، ظروف نقره، سرامیک، شیشه و وسایل روشنایی به اشتراک گذاشت.
او به عنوان یکی از اولین طراحان شناخته می شود که با تمایل به افزایش بی وقفه انتظارات زیبایی شناختی هدایت می شود. لوستر آشپزخانه فلزی در سال 1902 شروع به به کارگیری ایده های خود کرد و تمام وسایل خانه اولش را که با مادر و خواهرش در محله هوهه وارت وین زندگی می کرد، طراحی کرد، از مبلمان گرفته تا پارچه.
او همین کار را برای خانه ای در Landstrasse انجام داد که سه سال بعد با همسرش نقل مکان کرد. اتریش ممکن است در پذیرش تجدید هنر از سایر کشورها عقب مانده باشد، اما برخی از اصیل ترین و مدرن ترین عبارات آن را تولید کرد.
طراحی اتریشی که بیشتر ریشه در قرن بیستم داشت، با اشکال هندسی ارگانیک و مفهوم لوستر مدرن مشکی، از همتایان فرانسوی و بلژیکی خود در آن زمان متمایز بود.
هافمن گفت: «استفاده نقطه شروع ما است، سودمندی ملاحظات اصلی ما است. متأسفانه، هزینه بسیار بالای این آثار برجسته پایان Wiener Werkstätte را رقم زد، که موزر در سال 1907 آن را ترک کرد تا زندگی خود را وقف نقاشی کند.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.